48. Laat zien wat je zingt!

Muziek en taal zijn nauw met elkaar verweven. Muziek  is een prachtig middel om interactie en communicatie op gang te brengen en taal en spraak te stimuleren. Maar bovenal brengt muziek veel plezier en werkt muziek heel verbindend! Wanneer je laat zien wat je zingt ontstaat ‘een heldere taal voor ons allemaal’.

Uit hersenonderzoek bij kinderen met en zonder taalontwikkelingsstoornissen blijkt dat de neurale systemen om taal en muziek te verwerken sterk met elkaar samenhangen. Zingen of een muziek- of ritme-instrument bespelen heeft bijvoorbeeld  een positief effect op de ontwikkeling van de auditieve aandacht en informatieverwerking.
Naast beweging, mimiek en gebruik van natuurlijke gebaren kunnen ook ondersteunende gebaren (Nederlands ondersteund met gebaren) vanuit de Nederlandse Gebarentaal ingezet worden.
Binnen de vroegbehandelingsgroep voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis maakt Saskia  veel gebruik van muziek/zingen en ondersteunende gebaren. Zij zal hierover vertellen aan de hand van video-opnames. En uiteraard gaan we zelf zingen met ondersteunende gebaren, zodat je direct een aantal liedjes in de praktijk kunt toepassen.

De parallelsessie is bedoeld voor iedereen  die werkt met kinderen met een TOS in de leeftijd van 2,5 – 4 jaar.

​​Saskia Koning is logopedist, docent Muziek op Schoot en  instructor van het Hanen ouderprogramma ‘Praten doe je met z’n tweeën’. Saskia schreef samen met Wouter Verhage de liedbundel ‘Kijk! Ik ben een kikker – meer met muziek bij taalontwikkeling van jonge kinderen (SWP november 2019). Saskia werkt sinds 1988 met jonge kinderen en hun ouders. Sinds 2011 bij Pento Audiologisch Centrum op een behandelgroep voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).
Ze volgt momenteel de cursus ‘Muziek als Vak’ aan het Conservatorium in Den Haag.