40. Via een script naar het gesprek!

Inleiding

U kent het wel: Het weekendgesprek.

Om de beurt sommen de kinderen op wat ze gedaan hebben in het weekend:

“Ik ben bij oma geweest.”

“Ik ben naar de speeltuin geweest. ”

“Ik heb frietjes gegeten”.

“Ik ook”.

Er is nauwelijks een gezamenlijke beleving. En na 10 minuten is de betrokkenheid in de kring ver te zoeken. Dit kan ook anders!

Een goed gesprek is interactief. De kinderen zijn aan het woord en er vindt een uitwisseling plaats van gedachten, ideeën en gevoelens. Met het gesprek als middel leren kinderen écht beter communiceren.

Helder uitgangspunt/Verbinding met het thema:

Binnen onze organisatie zijn alle medewerkers geschoold in het voeren van goede gesprekken met kinderen met een TOS. Vanuit dit gezamenlijk gedachtegoed geven wij onze taallessen. Zowel op de leslocaties als binnen de ambulante dienst staat het gesprek met de kinderen dan ook centraal. Tijdens gesprekken worden communicatieve vaardigheden op een bewuste manier geoefend en eigen gemaakt.

Inhoud

Iedereen lijkt te weten wat “een gesprek” is. Maar is dat wel zo helder?

  • Wanneer is er sprake van een goed gesprek? Hoe open je op een korte en krachtig manier een gesprek waarbij er ook daadwerkelijk interactie ontstaat, in plaats van een opsomming vanuit de verschillende kinderen?  En waaraan moet een gesprek voldoen?  Wat is een script?
  • U krijgt informatie over het werken met een script en het voeren van een goed gesprek.
  • U ziet voorbeeldfilmpjes van gesprekken met kinderen op Taalbrug Junior.
  • U leert hoe u op een krachtige manier het gesprek kunt openen. Met een openingszin en een voorwerp.
  • U leert dat een goed script helpend is bij het voeren van een gesprek.
  • U leert het verschil zien tussen een gesprek waar gevoels- en omgangstaal in voorkomt en een gesprek met feitelijke taal.

  • Verder krijgt u ook informatie over de wijze waarop wij onze medewerkers begeleiden én blijven scholen.

  • Daarnaast krijgt u inzicht in de manier van werken in de Ambulante Dienstverlening met de Taalmap en de verbinding tussen de Taalbrug Junior en de Ambulante Dienstverlening.

Toepasbaarheid

In deze parallelsessie:

  • krijgt u informatie die u de volgende dag meteen kunt uitproberen in uw eigen praktijk.
  • zullen de opgedane inzichten u aan het denken zetten over de manier waarop u zelf (kring)gesprekken met de kinderen voert.
  • zult u gaan inzien, dat uw rol als gespreksleider cruciaal is, zonder daarbij altijd zelf aan het woord te zijn.
  • krijgt u informatie over de opzet van de begeleiding en scholing van nieuwe medewerkers.
  • krijgt u informatie over de inzet van de Taalmap in de Ambulante Dienstverlening.

Doelgroep

- iedereen die interesse heeft in het voeren van goede gesprekken

- alle begeleiders die hun nieuwe collega’s goed willen begeleiden en blijven scholen

- iedereen die nieuwsgierig is naar de werkwijze op Taalbrug Junior

Ik ben Yvonne van Gils, 25 jaar werkzaam in speciaal onderwijs (cluster 2). In 2015 heb ik mijn diploma directeur basisonderwijs gehaald.  Op Taalbrug Junior heb ik in verschillende functies gewerkt. Ik ben op locatie Eindhoven begonnen als leerkracht, daarna heb ik gewerkt als IB-er en ben nu al ongeveer 7 jaar werkzaam als teamleider op Taalbrug Junior. Waarvan de laatste 3 jaar, op onze nevenlocatie in Helmond. 

Mijn naam is Marianne Meijers. Al geruime tijd ben ik werkzaam in de Ambulante Dienstverlening van Taalbrug Junior als ambulant dienstverlener, beeldbegeleider en taalspecialist. In deze gecombineerde functie begeleid ik collega’s en zorg ik voor de verbinding tussen de school en de Ambulante Dienstverlening van Taalbrug Junior.